Galapagos, Ter Land, Ter Zee en in de Lucht.

23 juni 2013 - Galapagos National Park, Ecuador

En toen was het tijd voor ons laatste verhaal, met toch wel een beetje pijn in ons hart.
Onze laatste week was een geweldige afsluiting van deze reis.
We hebben een 8-daagse cruise gemaakt door de Galápagos eilanden.

We hebben veel gevaren, gesnorkeld en gewandeld over de eilanden. Het is onmogelijk gebleken om ergens heen te kijken een géén wildlife te zien. Ter Land, Ter Zee of in de Lucht, er is overal wel wat te zien:  een iguana, een schildpad, een krab, een pinguïn, een wierrookboom, witte stranden, rode stranden, zwarte stranden, koraalstranden, lavalandschappen  een galapasslang, een lava lizard, een gigantische zeeschildpad, roggen, vissen, een zeeleeuw, een haai, een bleu footed booby, een pelikaan, een havik, een fragattavogel of een ander geweldig dier. Wat voor ons een absoluut hoogtepunt was is het snorkelen met zeeleeuwen en schildpadden. We waren vaak het water niet uit te krijgen; geweldig. De dieren komen zo dichtbij en de zeeleeuwen willen echt met je spelen. Tijdens een snorkeltripje was de groep van onze boot een beetje achter gebleven en waren wij samen met de gids wat verder gezwommen. We ontdekten een soort geul waar je doorheen kon zwemmen en daar ontdekte onze gids twee haaien, white tipped reefshark voor geïnteresseerde. Omdat de gids wilde dat de hele groep deze zouden zien mochten we er niet overheen zwemmen om ze af te schrikken. Sander en de gids bleven wachten en Sanne zwom terug om de groep te halen. Deze bleek al uit het water te zijn dus zwom Sanne ook weer terug. Blijkbaar vonden de mannen het te lang duren en zijn ze verder gaan zwemmen in deze geul. Sanne die daar dus een stuk achter zwom kreeg het dan ook even een beetje benauwd toen ze erachter kwam dat het niet twee, maar ongeveer 25 haaien waren die daar zwommen. Gelukkig zag ze na een 30 meter Sander en de gids ook voor zich zwemmen en voelde ze zich minder alleen. Het was echt gaaf om hier overheen te zwemmen, en ook een beetje spannend toch wel.

We hadden op onze boot een hele leuke internationale groep waar we veel lol mee hebben gehad!
Wij hadden een hele mooie kamer bij het bovendek met twee ramen, wakker worden en meteen zeeleeuwen zien zwemmen, of schilpadden af en toe boven zien komen is toch wel heel bijzonder.

Omdat foto’s meer zeggen dan 1000 woorden laten we de foto’s voor zich spreken en maken we ons laatste verslag niet te lang. En daarnaast kunnen we het nu echt snel in reallife komen vertellen!

We hebben nog een aantal statistieken bijgehouden die we even met jullie willen delen aan het eind van onze reis:
Wij zijn straks in totaal 16,4 weken onder weg, dat zijn 115 dagen, 2736 uren, 164160 minuten en 984900 seconden!
We hebben op  42 verschillende bedden geslapen, 10 keer overnacht in een nachtbus, 11 nachten op een boot en 5 nachten in 4 verschillende tenten geslapen.
We hebben in 13 verschillende vliegtuigen gezeten, 1 keer in de trein en 1 keer hebben we gelift.
(De telling van bussen en taxi’s hebben we na een week opgegeven, niet te doen)
We hebben 10 landen bezocht in 4 maanden.
We zijn 1 keer beroofd, 1 keer opgelicht,  allebei  1 keer gevallen en hebben 0 keer heimwee gehad.
We hebben 10.870 foto’s gemaakt en 58,1 GB aan filmmateriaal.
We hebben voor 6 kilo aan souvenirs gekocht.
Sander zijn haar is 4 cm gegroeid en heeft bijna championnenkapsel.
We hebben 7 seizoenen van “Two and a half man” gekeken in verloren uurtjes, in bussen, vliegtuigen en luchthavens.
We hebben nieuwe facebookvrienden uit 15 verschillende landen o.a. Colombia, Zwitserland, Australie, Ierland, Israël, Engeland, Amerika, Chili, Singapore, België en Nederland!
Onze vriendenkring in Nederland is tijdens onze ‘afwezigheid’ uitgebreid met 3 nieuwe mensjes: Nemanya, Mink & Jade!

Al hebben we een beetje pijn in ons hart, we kijken er ook weer erg naar uit om onze familie en vrienden weer  te zien! Daarnaast willen we graag de 3 nieuwe wereldburgers ontmoeten!
Kijken we uit naar de Hollandse Pot (lees: Beren!!! ;-)), ons eigen bed, schone douche, Sander zijn playstation, efficiënte supermarkten en zo kunnen we gelukkig nog wat meer redenen verzinnen! Als jullie nu eens zorgen voor mooi weer..…dan komt het wel goed met de pijntjes in ons hart!

Sander is ziek geworden afgelopen nacht dus vandaag gaat Sanne alleen nog even een marktje bezoeken in Quito, dus die 6 kilo aan souvenirs is niet gegarandeerd.
Vannacht vliegen we naar Atlanta waar we hebben afgesproken met mensen die we onderweg ontmoet hebben en gaan we hét  Coca Cola museum en een aquarium gaan bezoeken en dinsdag komen we weer aan in Amsterdam!

Bij deze willen we iedereen laten weten dat wij het leuk vonden om dit blog te schrijven en nog leuker om te merken dat het door velen gelezen werd!

Muchas Gracias!

Heel veel liefs van ons en tot snel!

Sander en Sanne

1. Rob:
    Echt te gek!
    Tot in NL...
  2. Arie & Jorina:
    Prachtige foto's!
    Leuk, die statistieken! Dat wordt nog lastig trouwens met een fotoboek maken, zoveel foto's!!
    Tot snel!
  3. Marije:
    23 juni 2013
    Wow! Wat een super afsluiter is dit! Heel erg gaaf zeg!
    En Sanne dat je dat stuk alleen durfde te zwemmen!
    Die statistieken zijn echt geniaal! Ben benieuwd of wesanders.nieuwe coupe nog te zien krijgen!
    Een hele fijne terugreis! Liefs van óns
  4. Esther:
    23 juni 2013
    Het is dat je niet kunt meten hoeveel bruiner je bent geworden, dat had pas een overduidelijke statistiek geweest! Leuke weetjes en inderdaad zijn jullie helden als je hier een fotoboek van weet te maken ;-)
  5. Petra& Kees:
    24 juni 2013
    Sanne en Sander bedankt voor jullie reisverhalen en dat we mochten meegenieten. Ik keek er soms erg naar uit. Prachtige foto's en volgens mij kunnen jullie echt een reisboek schrijven want de verhalen zijn leuk en grappig.
    Welkom terug in dit vertrouwde kleine kikkerlandje.

Petra en de rest
  6. Gerrit en Janneke:
    24 juni 2013
    Een goede terugreis en thuis dan maar uitrusten van al die indrukken.We zijn helemaal niet jaloers.
  7. Petra:
    24 juni 2013
    Hele goeie reis naar huis gewenst!! Helaas nog steeds geen zomer hier. Als jullie de zon nu eens meenemen?
    Superstoer, alleen bij de haaien zwemmen Sanne, ik zou het echt niet durven!
    Bedankt voor jullie verhalen, ik ga het nog missen! Tot snel Sander!
    Groetjes,
    Petra
  8. Desiree:
    24 juni 2013
    Leuk verhaal en weer prachtige foto's. Wat een heerlijke herinneringen. Jammer dat we jullie verhalen moeten missen.
  9. Tineke:
    24 juni 2013
    Waanzinnig! Goede reis terug, oh wat zal dat een overschakeling worden. Maar schitterende foto's en herinneringen om op terug te kijken. En als je terug komt, leuker gezelschap op kantoor dan die zeehond. Alhoewel :-)
  10. Wendy:
    24 juni 2013
    Wow! Wat een mooie afsluiter! Moet fantastisch zijn om daar te zijn. Een klein beetje al meegemaakt door jullie foto's en verhaal! En Sanne, respect dat je daar durfde te zwemmen, heb die haai even gegoogeld.. nog meer respect!! Die statistieken zijn idd echt geniaal!! Leuk!! Mis alleen het aantal blunders, of daar ook mee gestopt te tellen? ;-) Fantastisch om jullie verhalen te lezen en foto's te zien, maar toch ook heel errug leuk dat jullie weer bijna terug zijn!! Goede reis en Sander, Beterschap! Kus
  11. Henk:
    24 juni 2013
    Echt waanzinnig.........wat vliegt de tijd.........

een goede terugreis gewenst.....geniet er nog effe van...
  12. Marjolein en Mink:
    24 juni 2013
    Wauw, dit laatste verhaal en foto´s zijn echt het toetje van jullie reis zeg! Echt fantastisch. Prachtig al die beesten. En stoer dat je in je uppie over die haaien bent gezwommen. Leuk om jullie binnenkort weer te zien. En fijn als jullie dinsdag weer veilig geland zijn. Dit is echt een trip om never nooit meer te vergeten! Tot gauw!
  13. Buurvrouw Sonja:
    24 juni 2013
    Wat hebben jullie veel gezien en beleefd. En wat zien jullie lekker bruin. Goeie reis naar huis en tot ziens!
  14. Juul:
    24 juni 2013
    Mmm, die haaien vind ik maar niets (eng), maar de rest is echt te gek! Knap hoe jullie zulke ontzettend lelijke beesten (foto 29) toch nog lief op de foto hebben gekregen haha!
    Hele fijne terug reis, en gelukkig zien jullie ook de voordelen van hier in Nl nog;) Het giet hier heel hard, maar jullie zijn al bruin genoeg dus dat zal niet uitmaken, wel?;)

liefs
  15. MaJoke:
    24 juni 2013
    Wat een geweldig toetje! Ik moest wel even slikken toen ik het verhaal van die haaien las. En wat een contrasten: die schattige zeeleeuwen met die lelijke leguanen :-).
    Morgen kan ik je weer lekker knuffelen. Goede vlucht en Sander beterschap. liefs xxx
  16. Netty:
    27 juni 2013
    Leuk van jullie belevenissen mee te genieten; echt bijzonder wat jullie hebben meegemaakt!!! Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn...
  17. Herwin:
    27 juni 2013
    Wat een geweldig mooie foto's zeg!!!
    Echt super mooi wat jullie allemaal gezien hebben!.. tot spreeks

Groetjes Herwin en Karin
  18. Don:
    28 juni 2013
    In 1 woord...Schitterend.
    Enneuh Sanne.. Geen wereldkampioen zwemster geworden door die 25 stuks? (ik zou het wel geworden zijn)
    Een hele goede terugreis toegewenst en troost jullie..... het is hier echt hollands weer.